Izglītība

Ināra Bojāre,

Līvānu 2. vidusskolas bibliotekāre

Līvānu 2.vidusskolas sākumskolas skolēni par šī gada projektu nedēļas tēmu izvēlējās svētkus. Nedēļas mērķis – izpētīt svētku dažādību. Katrā klasē darbojās piecas stacijas: svētku vēsture, tradīcijas, ielūgumu un apsveikumu rakstīšana, galda noformējums, apģērbs un uzvedības kultūra.

Vispirms tika organizēta prāta vētra, lai skolēni atcerētos visus sev zināmos svētkus. Tad tie tika sagrupēti starptautiskajos, valsts svētkos, svinamās dienās, tradicionālajos, ģimenes un reliģiozajos svētkos. Turpinājumā katra klase izvēlējās sev tuvākos svētkus un izpētīja to sagatavošanas posmus un īpatnības. Svētki tika pētīti atbilstoši skolēnu vecumam.

1. klases audzinātāja Karīna Krivenkina svētku izpēti organizēja divās daļās: teorētiskajā un praktiskajā. Pirmajā dienā tika noskaidrots, vai cilvēkam ir vajadzīgi svētki. Diskusijā skolēni atspēkoja skolotājas izvirzītos argumentus tam, ka svētki, dāvanas un apsveikumi varbūt nemaz nav tik svarīgi.

Galvenais, viņuprāt, ir svētku sagādātais prieks, kas zīmējumos tika attēlots ar smaidiem, baloniem un notīm. Otrajā dienā, kas pirmklasniekiem bija pēdējā darba diena pirms ziemas brīvlaika, tika svinēti reāli svētki. Skolēni klāja galdu, rotāja klasi ar baloniem, dejoja un gāja rotaļās.

2.klases audzinātāja Natālija Skutele rosināja skolēnus sadalīties grupās, izvēlēties un prezentēt grupu nosaukumus, piemēram, “Jautrās konfektītes”.  Skolēni veidoja svētku tabulas ar to svinēšanas datumiem. Svētku grupēšanai tika izmantotas krāsas. Svētku prezentācijas kolāžā tika atspoguļots cienasts, noformējums un dāvanas. Tika aprēķināts svētku budžets un secināts, ka tas ir jāsamēro ar iespējām.

Otrā diena sākās ar klausīšanās testu par tēju. Skolēni pētīja tējas audzēšanas vēsturi un tās dzeršanas tradīcijas.  Notika tējas šķirņu degustācija. Tad katra grupa klāja savu svētku galdu.

Skolotāja N.Skutele saka, ka svarīga projektu nedēļas sastāvdaļa bija darba rezultāta un skolēnu līdzdalības izvērtēšana. Darba rezultātu atspoguļoja kolāžas, budžeta aprēķins, afišas, ielūgumi, galda vizuālais noformējums un organizētās spēles, t.sk.galda spēles. Skolēni mācījās sadarboties pāros un grupā, kur svarīgs ir katra ieguldījums.

4.b klases skolēni kopā ar audzinātāju Ļanu Vainovsku neaizmirsa arī skolas tradīcijas: 1. septembri, ābeces svētkus, pēdējo zvanu, izlaidumu, absolventu vakaru. Dažus skolēnus jau sen bija piesaistījis Halovīns, tādēļ viņi ar aizrautību pētīja šo svētku vēsturi un norisi gan klasē, gan mājās, izmantojot dažādus informācijas avotus.

Citiem tuvāka bija Valentīna diena, dzimšanas diena, Jaungads, Ziemassvētki un Līgo svētki. Svētku prezentācijai tika veidotas kolāžas ar svētkiem atbilstošajiem simboliem, telpu dizainu, svētku galdu.

4.a klases skolēni un viņu audzinātāja Jūlija Garkina zīmēja plakātus un veidoja svētku aprakstus, neaizmirstot norādīt to svinēšanas datumu. Viņu plakātos redzam Vispasaules bērnu aizsardzības dienu, meteņus, kāzas, Valentīna dienu un Halovīnu.

3.klases skolēni izvēlējās dzimšanas dienas atzīmēšanu. Viņi izlēma, cik viesus varētu ielūgt, un rakstīja ielūgumus; apsprieda svētku ēdienkarti un izklaides programmu. Skolēnu dzīves prasme tika attīstīta izstrādājot ēdienu receptes un veidojot iepirkumu sarakstu. Piemēram, tika aprēķinātas salātu porcijas un nepieciešamo produktu svars to pagatavošanai. Pēc veikalu reklāmām tika pētītas produktu cenas un rēķinātas izmaksas. Katra grupa veidoja plakātu latviešu valodā sava darba prezentācijai.

3.klases audzinātāja un sākumskolas metodiskās apvienības vadītāja Olga Rozenšteine ir apmierināta ar bērnu veikumu. Viņa saka, ka tēmas “Svinam svētkus!” izvēle ir sevi attaisnojusi. Skolēni strādāja ne tikai ar skaitļiem, bet arī mācījās saskaņot mērvienības, izmantoja amatu mācības un latviešu valodas zināšanas. Viņa uzskata, ka gūtā pieredze bērniem palīdzēs gan dzīvē, gan mācībās.

Attēlā:

3.klase prezentē projektu nedēļas rezultātus.