Izglītība

Novembra mēnesī Jaunsilavas pamatskolas skolēni aktīvi iesaistījās iniciatīvā „Latvijas skolas soma”. Klašu kolektīvi aktīvi izmantoja iespēju klātienē pieredzēt Latvijas kultūras, vēstures un dabas vērtības, kā arī iepazīt dažādos laikos Latvijā radītās inovācijas.

6.novembris bija rudenīgi silts, tādēļ ceļojums uz galvaspilsētu bija jo īpaši patīkams un jauks. Ar Latvijas skolas somas atbalstu Jaunsilavas pamatskolas 5. un 7.klases devās ceļā, lai iepazītu profesiju pasauli, uzzinātu vairāk par nozīmīgu mūsu valsts  simbolu - Brīvības pieminekli un gūtu priekšstatu par Latvijas universitātes Dabaszinātņu akadēmisko centru. Mūsu mērķis, gatavojoties valsts simtgades svētkiem un papildinot skolas mācību programmās  apgūto, bija nostiprināt zināšanas un celt nacionālo pašapziņu.

Pirmais pieturas punkts - nodarbība „Spageti debesskrāpji” ZINOO Rīga. Jau nosaukums liecina, ka darbojāmies ar makaroniem un ēku būvēšanu. Bērnu rīcībā bija 100 g makaronu, karstā līme un ierobežots laika sprīdis, kurā jāuzkonstruē noturīga celtne. Radošuma centrā pavadījām 3 stundas, paralēli būvniecībai izpētot un izmēģinot dažādus eksponātus. Uzbūvēto debesskrāpju izvērtēšanā svarīgs bija nevis ārējais izskats vai simetrija, bet gan izturība – uzkonstruētajai ēkai bija jānotur hokeja ripa. Izklausās vienkārši? Atbrauc un izmēģini pats!

Otrais pieturas punkts bija Brīvības piemineklis. To apskatīt ne tikai no ārpuses, bet arī iepazīt tā vēsturi un Goda telpu, aplūkot foto ekspozīciju par pieminekli laikmeta griežos palīdzēja erudītā gide Mārīte Šenberga. Veicām ierakstu Goda grāmatā un apskatījām Rīgas centru no pieminekļa iekšpuses. Imants Ziedonis ir teicis, ka Brīvības piemineklis savā cēlumā un svētbijībā ir līdzvērtīgs Latvijas valsts himnai. Jaunsilavas pamatskolas skolēniem bija iespēja gūt šo īpašo sajūtu.

Brauciena nākamais pieturas punkts bija centrs „Dardedze”. Bērni programmas „Drosme draudzēties” ietvaros piedalījās praktiskajā nodarbībā, kurā tika parādīta reāla mobinga situācija.  Jaunieši aktīvi mācījās analizēt, iesaistīties situācijās un izmainīt tās gaitu, lai neļautu pazemot klases biedru.

LU Dabaszinātņu akadēmiskais centrs pārsteidza ar oriģinālo arhitektonisko risinājumu, mūsdienīgi gaumīgo iekārtojumu un modernām laboratorijām. Vislielāko sajūsmu raisīja naksnīgās Rīgas panorāma no ēkas jumta.

Iniciatīva „ Latvijas skolas soma” ļāva atvērt jaunas lappuses dzīves izziņas grāmatā, tuvāk iepazīt mūsu valsts dažādību un skaistumu, vienlaikus paplašinot redzesloku un bagātinot zināšanas dažādos mācību priekšmetos.

Sarmīte Ancāne, 7.klases audzinātāja

Gunta Švirksta, 5.klases audzinātāja

Starp Lāčplēša dienu un Latvijas dzimšanas dienu mēs, Jaunsilavas pamatskolas 8.klase, pateicoties ’’Latvijas skolas somas’’ atbalstam, 12. novembrī devāmies neparastā muzikālā ceļojumā pa Latvijas vēstures līkločiem. Mūsu valsts Simtgades ceļš pārvērtās par izzinošu  koncertprogrammu, kurā mūs uzrunāja koncerta vadītāja Karina Bērziņa, bet muzikālajā daļā saviļņoja Marta Kristiāna Kalniņa un Māras Upmanes – Holšteinas vokāls un kora ‘’Sōla’’ priekšnesumi.

Paldies ‘’Latvijas skolas somai’’ par dāvanu!

Līga Slica, 8. klase audzinātāja

14. novembrī Jaunsilavas pamatskolas 6. klase, pateicoties iniciatīvai „Skolas soma”, devās uz Rīgu, kur apmeklēja Brīvības pieminekli un Kara muzeju.

Audzināšanas stundā bērni nopietni gatavojās – meklēja un apkopoja informāciju par pieminekļa tapšanu, simboliem un to nozīmi. Stāvot šī monumentālā mākslas darba priekšā, vērojot Goda sardzes maiņu pie Brīvības pieminekļa, skolēni jutās vienoti, piederīgi savai valstij.

Kara muzejā skolēni pētīja ekspozīcijas „Latvijas iedzīvotāji 1. pasaules karā” un „Latvijas valsts dibināšana un atbrīvošanas cīņas 1918. – 1920. gadā”, jo tās atspoguļo mūsu valsts izveides sarežģītos apstākļus. Bērni atzina, ka tagad saprot, cik grūti klājās tiem, kuri cīnījās, lai mums būtu sava valsts, ka tie, kuri cīnījās, bija reāli cilvēki, nevis izdomāti pasaku tēli un cik svarīgi ir justies droši un aizsargāti savās mājās –  Dzimtenē.

Iegūtā informācija palīdzēs skolēniem labāk saprast mūsu valsts tapšanas un veidošanās vēsturi, un par šo iespēju liels paldies iniciatīvai „Skolas soma”, kura sedza ceļa izdevumus.

Ineta Bivbāne, 6.klases audzinātāja

20. novembrī 3. un 4. klases skolēni iepazina pilsētu Latgales sirdī – Rēzekni. Latgales kultūrvēstures muzejā interaktīvajā muzejpedagoģiskajā nodarbībā “Satikšanās Rozes pilsētā” pētījām kultūrvēsturisko ekspozīciju “Rēzekne laikmetu griežos”.  Skolēni ar interesi izmantoja iespēju vizualizēt Rēzeknes vēstures leģendu par princesi Rozi, kas aicina pārvarēt šķēršļus un katram atrast laimi savā septiņu pakalnu pilsētā Rēzeknē.

Programmas otrajā daļā skolēni iepazina Rēzekni no cita skatupunkta. Izbrauciena un pastaigu  laikā apmeklēja  Brīvības cīņu pieminekli Latgales Māru, Latgales kongresa simtgades monumentu, Rēzeknes Zaļo sinagogu. No senā pilskalna baudīja skaisto skatu uz pilsētu un blakus esošā neparastā Austrumlatvijas radošo pakalpojumu centra “Zeimuļs” ēku.

Pēc tam Latgales kultūrvēstures muzejā skolēni izzināja “Zemes dzīļu noslēpumus ”. Praktiski darbojoties, pētīja, ko var atrast zemes dzīlēs, noskaidroja, cik liela nozīme vēstures pētīšanā un senču sadzīves izzināšanā ir arheoloģiskajiem izrakumiem. Katrs varēja iejusties arheologa lomā, veikt “izrakumus” milzīgā smilšu kastē, kā arī novērtēt atradumus, starp tiem arī radošo pakalpojumu centra “Zeimuļs” celtniecības laikā viduslaiku pilskalna teritorijā atrastās senlietas. Tas deva iespēju padziļināt zināšanas par vēsturi un kultūrvēsturi, īpaši uzsverot saudzīgu attieksmi pret vidi.

Programma noslēdzās ar Austrumlatvijas koncertzāles “GORS” apmeklējumu un  Rīgas Leļļu teātra viesizrādes “Pēdu dzinējs Caps” noskatīšanos.  Pēdu dzīšanas leģenda detektīvs Caps un viņa palīgs Basters  centās atšķetināt sarežģītas krimināla rakstura mīklas, bet mēs – skatītāji – izdzīvojām sižetu. Izrādes starplaikā apskatījām mākslinieces Anneles Slišānes dāvanu Latvijas simtgadei – tekstilmākslas darbu izstādi “100 deči Latvijai”. Stellēs austās segas pārsteidza ar materiālu dažādību, māksliniecisko noformējumu un Latvijas dabas smaržu.

Izvēlētās aktivitātes iniciatīvas “Latvijas skolas soma” ietvaros ļāva iepazīt Rēzeknes mākslas, izglītības, vēstures un kultūrvēsturiskās vērtības, kā arī mūsdienu kultūrtelpu.

Maija Ancāne, 4.klases audzinātāja

Iniciatīvas “Latvijas skolas soma” aktivitātes turpināsies arī decembrī – pirmklasnieki un pirmskolas vecākās grupas audzēkņi plāno apmeklēt radošās darbnīcas Krustpils pilī. Savukārt 2. klase apmeklēs Latgales mākslas un amatniecības centru, stikla pūšanas darbnīcu un Līvānu bibliotēku, kur šobrīd izstādītas vietējās mākslinieces Elgas Skrebeles gleznas.

Priecājamies par šo lielisko dāvanu Latvijas simtgadē un iespēju dažādot mācību procesu, attīstot skolēnu kultūras izpratni, kā arī stiprinot pilsoniskuma, valstiskās piederības apziņu un nacionālo identitāti.